--> Doorgaan naar content
Aanmelden

Outreach en activering

‘Outreach’ is een benadering waarbij werkgevers actief contact maken met mensen in hun eigen leefwereld, vooral kwetsbare groepen, met als doel positieve relaties op te bouwen, de toegang tot maatschappelijke voorzieningen te verbeteren en belemmeringen voor arbeidsparticipatie te verminderen. Outreachers werken dicht bij de betrokkenen en fungeren als bemiddelaars en bruggenbouwers om geïntegreerde ondersteuning te bieden.

Contact zoeken

Outreach start met het leggen van contact met mensen in de eigen leefwereld. Zelf actief het contact aangaan in plaats van afwachten is het fundament van elke outreachende praktijk. Outreach is gericht op specifieke, meestal kwetsbare doelgroepen. Het gaat om contact leggen met mensen die, ondanks veronderstelde behoeften, geen (positief) contact (meer) hebben met maatschappelijke voorzieningen, en dikwijls ook geen 'vraag' stellen. Dat kan gaan van rondhangende jongeren tot mensen die een teruggetrokken bestaan leiden zoals vereenzaamde ouderen. Het kan gaan over mensen met een psychiatrische problematiek, chronische alcohol- of druggebruikers of mensen die regelmatig het samenleven in een buurt bemoeilijken. Dit zijn factoren die de doorstroom naar werk kunnen bepalen. We dienen er zeker rekening mee te houden, maar binnen dit project zal de outreachende aanpak vooral gericht zijn belemmeringen op vlak van arbeid

Outreach is een actieve, aanklampende, niet afwachtende en meestal ongevraagde benadering in het eigen milieu van mensen. Outreach moet niet alleen tegemoetkomen aan mogelijke behoeften van mensen, maar richt zich ook op het stimuleren van positieve bindingen met het eigen netwerk en met maatschappelijke voorzieningen.

Het aangaan van een professionele relatie met mensen staat bij outreachend werken voorop: outreachers zijn nabij de betrokkene en diens netwerk. Op institutioneel niveau spelen outreachende praktijken ook een rol bij het zoeken naar een meer sluitende en gecoördineerde dienst-, zorg- en hulpverlening. Door het samenwerken over sectoren heen kan een meer geïntegreerde ondersteuning tot stand komen. De rol van outreachers daarin is vaak die van bemiddelaar, adviesverlener of van casemanager, en altijd die van bruggenbouwer.

Heb je ondersteuning nodig om kwetsbare groepen te bereiken? Onze Werkplekarchitecten helpen je graag!