Doorgaan naar content
Aanmelden

Taalcoaching op de werkvloer

Wat is taalcoaching?

Wanneer je medewerkers aanwerft die het Nederlands nog niet helemaal onder de knie hebben, is een integratie op de werkvloer niet altijd evident. 

  • Hoe zorg je ervoor dat je medewerker alles goed begrijpt? 

  • Hoe kan jij je communicatie aanpassen of kleine aanpassingen doen op de werkvloer om je medewerker te helpen? 

  • En hoe kan je je medewerker bijstaan en aansporen bij het verwerven van de Nederlandse taal? 

Taalcoaching is dé ideale manier om een anderstalige medewerker te ondersteunen zodat deze op korte termijn vlot kan meedraaien op de werkvloer. De focus ligt op het aanleren van meteen toepasbare communicatieve vaardigheden, zodat een direct effect zichtbaar zal zijn. 

Hoe werkt taalcoaching?

  • Bij taalcoaching gaat een taalcoach concreet op de werkvloer aan de slag. 

  • De coach richt zich op wat je medewerker moet kunnen om in zijn werk- of opleidingscontext te functioneren.  

  • Hij/zij zal zoeken naar praktische zaken die de communicatie kunnen verbeteren. 

  • Ook zal de coach de nieuwe medewerker stimuleren om Nederlands te praten.  

  • Hij/zij vereenvoudigt werkinstructies, maakt vaktechnisch jargon begrijpbaar en stelt voor de medewerker een taalactieplan op.  

  • De taalcoach zal ook analyseren of er aanpassingen op de werkvloer kunnen aangebracht worden zoals bv pictogrammen of aangepaste handleidingen. 

  • Open communicatie met collega's, klanten en leidinggevenden wordt zo mogelijk gemaakt. 

Gratis in het eerste jaar van tewerkstelling

Tijdens het eerste jaar van tewerkstelling kan de taalcoaching ingebed worden in een traject van jobcoaching. Wanneer dit wordt uitgevoerd door een VDAB erkende partner, is deze gratis tijdens het eerste jaar van de tewerkstelling. 

Ontdek welke Werkplekarchitecten gratis taalcoaching aanbieden tijdens het eerste jaar van tewerkstelling:

Vragen over taalcoaching? Contacteer onze beleidsmedewerker!