Home » nieuws » Opinie: Over red monkeys en paarse krokodillen »

Opinie: Over red monkeys en paarse krokodillen

de red monkey

In Vlaanderen geraakten we geleidelijk vertrouwd met het begrip 'red monkeys'. Maar nog niet gehoord van de paarse krokodillen? Dan toch al van de dag tegen de bureaucratie op 3 juli....

Jef Staes lanceerde enkele jaren terug de red monkeys als metafoor voor de vernieuwers in onze maatschappij. De meesten onder ons zullen inmiddels al wel vertrouwd zijn met zijn gedachtengoed.

Toch is vandaag de oproep nog meer dan actueel: wees zelf een vernieuwer en draag bij tot oplossingen voor de uitdagingen die zich presenteren in plaats van telkens te focussen op de problemen. Geen makkelijke boodschap, omdat we geneigd zijn ons vast te houden aan wat jaren lang altijd heeft gewerkt.

Wat zich al jaren vanzelf in stand houdt is de administratieve overlast die we (overheid en organisaties) zelf creëren. We zijn al lang voorbij het vier- of zesogenprincipe om kwaliteits- en financiële controles uit te voeren. Een veelheid van elkaar overlappende procedures zorgt voor overlast en trop is te veel. Het zorgt ervoor dat kerntaken in de verdringing komen.

Arbeidsconsulenten en jobcoaches moeten zich weren om nog aan 50% effectief klantencontact te komen. Niet normaal. De rest van de tijd moet vooral worden besteed aan dossierinhoud en -opvolging, terugkoppelend overleg opdat iedereen bijblijft en verantwoording naar controlerende en toezichthoudende regisseurs en controleurs.  

De Nederlanders hebben het begrip 'de paarse krokodillen' gelanceerd. In België merk ik dat 3 juli wordt uitgeroepen tot dag tegen de bureaucratie. Leuk dat het onder de aandacht blijft, want langzaam maar zeker verstikken we onder de administratieve lasten.

Vier tips om erbij te reflecteren:

  1. Denk vanuit de klant: 'wat verwacht hij?' En laat de rest eens even achterwege.
  2. Waar stokt elke begeleidingsactie als gevolg van een administratief proces? En ten nadele van wie?
  3. Hoeveel mensen zijn betrokken bij een proces zonder de klant echt te kennen? Zijn ze echt nodig?
  4. Wanneer je een administratieve handeling doet, tracht na te gaan waarom ze ooit werd ingevoerd. Geldt dat argument nog vandaag?

Het kan allemaal veel eenvoudiger. Ik ben ervan overtuigd. Dus zoeken naar oplossingen is zeker aangewezen! Doe je mee?

Bert Boone
 

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • E-mail- en internetadressen worden automatisch aanklikbaar.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
CAPTCHA
Deze vraag is om te testen of u een menselijke bezoeker bent en om geautomatiseerde spam te voorkomen.
11 + 3 =
Los deze eenvoudige rekenoefening op en voer het resultaat in. Bijvoorbeeld: voor 1+3, voer 4 in.